Jika anda masih baru disini, sila masukkan email anda utk dapatkan update-update terkini melalui email dan melanggan kelakargila:

Delivered by FeedBurner

ular sawa telan bola golf





mesti ular sawa nie kekenyangan je sepanjang hayat @sederhana

SOMBONG


Penyakit sombong yang menimpa umat adalah suatu
gejala emosi yang merasa diri lebih dari orang lain, kerana seseorang itu merasa lebih cantik,
lebih kaya, lebih berpangkat dan lain-lain. Malah kalau
sifat sombong itu sudah sampai kepada tingkat yang lebih tinggi, seseorang itu akan menjadi takbur.

Islam melarang umatnya berlaku sombong, baik dalam
sikap, tingkah laku mahu pun dalam perkataan. Sebagaimana firmanALLAH yang berarti:

" Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia(kerana sombong)
dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan
angkuh. Sesungguhnya ALLAH tidak menyukai orang-orang sombong dan membangga-banggakan diri."
(Luqman:18)

" Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan
lembutkanlah suaramu.Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai."- ( Luqmqn:19)

Apabila sifat sombong itu bersarang dalam jiwa orang
yang berkuasa, maka akan timbullah perbuatan yang kejam terhadap masyarakat atau rakyatnya,

Bagaimana untuk mendapatkan hati yang bersih.

1- Selalu berzikir kepada ALLAH. Dengan berzikir hati
terus menerus mendapat kekuatan sehingga hati menjadi sentiasa jernih. Hati yang sentiasa berzikir dipelihara
kejernihannya sehingga suara hati iaitu suara fitrah menguasai perasaan dan emosi.

2- Hendaklah hati itu sentiasa kita gunakan bagi
merenung dan mengkaji ayat atau pun tanda-tanda kekuasaan ALLAH dalam setiap perkara. Biarkanlah hati
ini menterjemah hikmah daripada segala sesuatu di-
sekeliling kita. Dengan hikmah yang kita dapat, hati kita sentiasa hidup dan bebas daripada segala penyakit

3- Berusaha memaksa diri bagi terus beribadat dengan
ibadat yang terbaik kerana ibadat yang khusyuk menghasilkan kekuatan yang begitu besar demi
keteguhan dan kebersihan hati.



--
Tak guna ada mata kalau tak dapat melihat.Tak guna ada hati kalau tak tahu menilai.......

RADIO KU......

Semasa hendak tidur, seorang isteri berkata kepada suaminya............

Isteri : Abang nak tau tak ?

Suami : Apa dia?

Isteri : Perempuan ni lebih kurang macam radio.

Suami : Radio?.... Macam mana tu?

Isteri : Mulut ni jadi speaker.

Suami : Lagi...

Isteri : Buah dada kiri ni kiri sebagai tuner. buah dada kanan ni pulaksebagai volume...

Suami : Aaa... ah? Boleh abang cuba on kan radio ni tak?

Isteri : Boleh saja.... kan radio ni abang punye....

Suami : (Terus menyentuh buah dada kanan isterinya) Tak ada bunyi pun...

Isteri : Nak bunyi macamana... Abang belum cucuk "plug" nya lagi....